.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رویدادهای 14 بهمن ماه 1357 - انقلاب در یک قدمی

امام خمینی (ره ) درچنین روزی درسال 1357 ه ش درمدرسه علوی تهران درجمع روحانیان، اعضای کمیته استقبال وکارکنان و نویسندگان روزنامه اطلاعات به طورجداگانه سخنرانی کردند . ایشان دربخش ازسخنانشان درجمع اعضای کمیته برگزاری استقبال ، وحدت کلمه را رمزپیروزی دانستند .ایشان دربخش دیگری ازسخنانشان با اشاره به راه دست یابی به حکومت اسلامی خاطرنشان کردند : و الان وقتی است که غفلت درآن مصادف با انتحار و خود کشی است .

غفلت نبایدکرد ، باید این نهضت را ادامه داد . باید خیابانها را پر از جمعیت کرد .باید همه مردم آگاهانه بریزند توی خیابانها و این بنیان فاسد را از بین بردارند . جیزی دیگر از آن نمانده است جز یک حشاشه ای - چیز مختصری ، این هم باید با همت شما مردم مسلمان با همت ملت ایران باید این هم از میان برداشته شود تا ما برسیم به یک حکومت اسلامی به یک حکومت عدل ...
ایشان در جمع روحانیان هم با اشاره به تز استعماری جدایی دین از سیاست ، تاکید کردند : مساله جدا بودن دین از سیاست ، مساله ای که با کمال تزویر و خدعه طرح کردند ، حتی بر ما هم مشتبه کردند . حتی کلمه «آخوند سیاسی »یک کلمه فحش است در محیط ما ! فلان آخوند سیاسی است ! در صورتی که آقایان خوانده اند در دعا های معتبر ساسه العباد مع ذلک از بس تزریق شده است ، از بس اشتباه کاری شده است ، ما خودمان هم باورمان آمده است که دین از سیاست جداست . آخوند در محراب برود و شاه هم مشغول دزدی اش باشد ! هر کس اسلام را مطالعه کرده باشد قرآن کریم را مطالعه کرده باشد ، کافی است که بفهمد اسلام و قرآن کریم تربیت می کند یک جامعه را در همه ( شوون ) .
در همین روز دکتر سنجابی رهبر جبهه ملی خواستار استعفای کابینه بختیار شد . دراین روزهمچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد : اظهارت ضد آمریکایی (امام) خمینی ، به هنگام ورود به تهران هیچ تغییری در مواضع آمریکا نسبت به ایران نداده است . وی افزود علاقه ما بازگشت نظم و ثبات به ایران است به شکلی که ملت ایران بتواند در مورد آینده خود تصمیم بگیرد . خبر گزاری رویترهم اعلام کرد : رژیم صهیونیستی از بازگشت آیت الله خمینی به ایران ابراز نگرانی شدید کرد و گفت ممکن است ورود آیت الله به ایران باعث بروز تند روی های خشن گردد و کوشش های صلح خاور میانه را به خطر بیاندازد .
خبرگزاری تاس نیز خبر داد : باز گشت آیت الله خمینی به ایران مبارزه در آن کشور را وارد مرحله سرنوشت ساز نمود .
خبر گزاری فرانسه هم خبر داد : مقامات ایران به دولت انگلستان اطلاع داده اند که قرار داد 500 میلیون لیره خرید اسلحه به ویژه تانکهای چیفتن لغو می گردد .
یک روز پس از بازگشایی فرود گاه مهر آباد تهران هم هزار نفر از یهودیان ایران وارد فرودگاه بین الماللی لود در تل آویو شدند . شمار اندکی از این عده تقاضای مهاجرت کردند و بقیه قرار است تا رفع بحران کنونی در اسراییل باقی بمانند . عده یهودیان ایران شصت تا هفتاد هزار نفر بر آورد می شود که در جریان بحران جاری ، عده ای از آنان نیز به اروپا و آمریکا سفر کرده اند .

دیگر وقایع چهاردهم بهمن سال 1357 :

* شهر دار تهران استعفای خود را به امام خمینی تسلیم کرد .

* مجلس 22 نماینده خود را مستعفی شناخت .

* به مناسبت ورود امام خمینی به وطن ، سراسر ایران پر از جشن و سرور است .

*شورای نمایندگان دانشگاه ها موسسات آموزش عالی ایران اعلام کرد : مدیریت دانشگاهها پس از انقلاب بررسی می شود .

*شاپور بختیار ضمن مصاحبه ای با فرستاده ویژه رادیویی ملی فرانسه گفت : موجودیت و وحدت کشور بر همه مسایل دیگر از جمله حضرت آیت الله خمینی ، شاه و قانون اساسی مقدم است . نخست وزیر ایران در باره مناسبات آینده اش با آیت الله خمینی تاکید کرد که قدمی در راه نزدیک شدن به رهبر شعیان برداشته است .

*تا حال سی و پنج هزار آمریکایی خاک ایران را ترک کرده اند و ده هزار نفر در تهران و سایر شهر ها باقی مانده اند که تدریجا به کشورخودشان خواهند رفت .

*اولین کتاب در باره بحران ایران با عنوان ایران بر ضد شاه در پاریس منتشر شد . نویسنده این کتاب احمد ناروقی از نویسندگان روز نامه لو موند و نوه سلطان احمد شاه قاجار می باشد .

*رسانه های گروهی اعلام کردند دولت آمریکا تماس خود را با شاه قطع کرده است و حتی اردشیر زادهدی سفیر او را که خود را به آمریکا نزدیک می دانست ، نپذیرفته اند .

*در لیبی بازگشت امام خمینی به ایران ضمن یک را هپیمایی جشن گرفته شد .

* کمیته اعتدصابات به کارکنان گمرک بازرگان اعلام کرد که باید هر چه زود تر هزار کامیون مواد غذایی و احتیاجات ضروری مردم را تخلیه کنند .

* روسای سازمان انرژی اتمی تحت تعقیب دیوان کیفر قرار گرفتند .

*خانواده های گروهی از همافران دستگیر شده مجدددا در کاخ دادگستری تحصن کردند .

*یاسر عرفات طی پیامی که برای امام ارسال داشت گفت : نتایج پیروزی ملت ایران در مرزهای آن کشور متوقف نخواهد شد .

*دکتر هوشنگ نهاوندی و دکتر عبدالمجید مجیدی طبق ماده پنج حکومت نظامی بازداشت شدند .

* روز نامه واشنگنتن پست نوشت : قرار دادهای خرید اسلحه ایران از آمریکا به ارزش 12 میلیارد دلار در مذاکرات اریش فون مابرود فرستاده نظامی آمریکا با فرماندهان نظامی ایران در تهران لغو شد .

*نمایندگان بانک ملی سوئیس و موسسات بانکی خصوصی این کشور اعلام کردند که در ماه های اکتبر و نوامبر از نیمه مهر تا نیمه آذر یک میلیارد و 470 میلیون دلار از تهران به سوئیس فرستاده شد .

* انور سادات با اشاره به این که او هیچ آیت اللهی در مصر نخواهد داشت ، واکنش خشمگینانه خود را نسبت به وقوع انقلاب در ایران ابراز داشت .

*قذافی رهبر لیبی در گفتگویی با تلویزیون فرانسه گفت : تا کنون از رهبران انقلابی ایران در خواست کمکی از او نشده است اما به مجرد رسیدن چنین در خواستی بدون اندکی درنگ هرچه را که در قوه دارد کمک خواهد کرد .

*قطر باموضع گیری بی طرفانه ورود امام خمینی را یک مساله داخلی خواند .

*الوطن نوشت : فرماندهان نظامی ایران معتقدند که حتی اگر ارتش دچار تفرقه شود باز هم می توانند با نیروهای برگزیده خود کنترل اوضاع را درا یران به دست بگیرند و این مطلب را به آگاهی شاه در مراکش رسانده اند .


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.556 seconds.